Architectuurpodium Assen

Cercle Meudon

Kunstenaarsfabrieken: Herder gezocht

Gedeputeerde Staten van Drenthe stellen voor om 356.000 euro beschikbaar te stellen voor ‘kunstenaarsfabrieken’. Als daarvan een substantieel gedeelte structureel wordt bestemd voor SMAHK/DeFKa en het Architectuurpodium Assen, dan zou dat mooi zijn. Laten we de meningen van de Statenleden daarom eerst even afwachten. Een gegeven paard bekt lekker.
Leuk is evenwel om alvast de oorsprong van ‘kunstenaarsfabriek’ te analyseren en vervolgens hoe de opvatting van GS daar mee is verwant.
In 1962 begon Warhol een Factory in New York. Het was een soort clubholatelier waar zeefdrukken werden gemaakt evenals muziek, speed, porno en saaie films. Elke dag wat. Deze levende kunstopvatting, de introductie van straat- en popcultuur, soms ook wel readymadecultuur genoemd, doorbrak traditionele kunst- en cultuurnormen met commercieel succes. Sindsdien zijn er diverse fabrieken opgericht door kunstcollectieven, onder anderen in Eindhoven (1980) en Manchester (1979), vaak ook vermengd met de ideologie van ‘kunstenaarsinitiatief’. Vanaf circa 2000 is onder de term ‘creatieve industrie’ ook vooral de reclame en digitale vormgevingsdisciplines in dit fabrieksdomein opgenomen, waarbij de beloftes van de internetcommunicatie een sfeer van hoge rendement en economische waarde genereerde. Zodanig dat ook politici denken met het subsidieren van deze werkgelegenheidsprojecten een nieuwe succesvolle startup in aanleg binnen te kunnen halen. Zie de groei van Catawiki in Assen dat deze stad ook weer ontgroeid. Ook het fenomeen ‘broedplaatsen’ valt in dit fabrieksdenken dat gebaseerd is op het zwaankleefaan- en andere ontwikkelstrategiën (gentrificatie) die ingezet worden op het moment dat het maatschappelijk marktverkeer hapert. Dan wordt van de kunst en de kunstenaarsprofessie verwacht dat zij de boel weer weet aan te zwengelen. Dan wel. Deze geschiedenisles mag als bekend verondersteld worden – lees Luna van Loon in De Groene van 9/6 en whatdesigncando.com – Het kan leiden tot de actuele vraag naar wat wij van deze ‘kunst’ vinden en wat voor soort kunst de overheid in kunstfabrieken denkt te moeten subsidieren. Gaat het wel om kunst of gaat het meer om industriele productie? Welke andere soort van kunstdenken is cultuurwaardig en belangrijk om te ondersteunen? Of, in plaats van een fabriek, kiezen we voor een universiteit, opleiding of nieuwe onderwijsinstelling?
Volgende postopdracht: de inspraaknota voorontwerp ‘De verbeelding van Drenthe’ 2016 van haar meest nuttige kant bekeken.

(Tien Drentse schaapskuddes met een herder krijgen tot en met 2019 extra geld van de provincie. Het gaat om een jaarlijks bedrag van 75.000 euro, bovenop de provinciale bijdrage van 335.000 euro.)image.jpeg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s